Školní vzdělávací program mateřské školy

Mateřská škola Dobrá Voda pracuje podle Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, který byl zpracován podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a má název:

„Hop a skok po celý rok, s krtkem naším kamarádem, svět kolem nás poznáváme.“

Ve školním vzdělávacím programu je podrobně popsána charakteristika naší mateřské školy, její poslání, cíle a podmínky, vzdělávací obsah a oblasti předškolního vzdělávaní. 

Motto:

„Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si zapamatuji. Co si vyzkouším, tomu porozumím.“

NAŠE VIZE

„Vychází z přirozených potřeb dítěte – hry a zvídavosti. Umožňuje dítěti objevovat a chápat souvislosti na základě vlastních prožitků a dále je rozvíjet.“

Dává dítěti prostor k tvořivému myšlení, zkoumání, ale i příležitosti dokázat si, co zvládne a dokáže. Neočekáváme, že všechny děti dosáhnou stejné úrovně znalostí a schopností, ale snažíme se vytvořit podnětné prostředí pro přirozený osobnostní rozvoj každého jedince s respektováním jeho individuálních zvláštností. Naším cílem je upevňovat v dětech vztah k přírodě. Ke své zemi probouzet ekologické cítění a snahu o život s souladu s přírodou a jejími zákonitostmi.

POSLÁNÍ A CÍLE NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY

  • Usnadnit mu odloučení od rodičů a provázet je  prvními kroky jeho života mimo rodinu.
  • Vést dítě k samostatnosti, samostatnému rozhodování a odpovědnosti za vlastní rozhodnutí.
  • Posilovat jeho sebevědomí tím, že je naučíme mít rádo samo sebe i druhé, sportovat, tvořit, malovat a zpívat, poznávat naše tradice, orientovat se ve světě, toužit poznávat a učit se.
  • Vést dítě k přizpůsobení se životu ve skupině ostatních dětí, k získávání základů správného společenského chování a jednání.
  • Nabízet mu vše, co je pro ně užitečné a přitažlivé, to co mu  nabízí  radost, veselí, pohodu a dobrou  náladu, učit je radovat ze všeho pěkného, co život přináší.
  • Vychovávat z dětí sebevědomé osobnosti, které v životě dokáží být ohleduplné a citlivé k okolnímu světu.
  • Rozvíjet dobře fungující spolupráci s rodinou, co nejvíce zákonné zástupce a rodinné příslušníky vtáhnout do dění v naší mateřské škole.

NAŠE NABÍDKA

  • Jako vesnická mateřská škola můžeme dítěti nabídnout pobyt  ve zdravém životním prostředí uprostřed krásné přírody.
  • Naše mateřská škola rodinného typu s malým počtem dětí má předpoklady pro úspěšné doplňování rodinné výchovy.
  • Malý kolektiv usnadňuje dítěti adaptaci v mateřské škole a umožňuje učitelce individuální přístup.
  • Úpravou prostředí třídy a školy zajišťujeme dítěti mnohostrannost a přiměřenost podnětů.              
  • Vytváříme dítěti vstřícné a útulné prostředí, které má určitá pravidla, v němž upevňujeme jeho pocit jistoty a bezpečí.
  • Respektujeme přirozená práva a potřeby každého dítěte, podporujeme rozvoj jeho osobnosti, vytváříme duševní pohodu.
  • Vytváříme v mateřské škole příležitosti pro kamarádství, aktivitu a humor – zkrátka příjemnou atmosféru a tvůrčí prostředí.
  • Nabízíme dítěti řadu mimořádných aktivit, jejichž smyslem je posilovat citové vztahy k rodině, kamarádům a ostatním lidem a seznámit je s našimi tradicemi.
  • Umístění mateřské školy ve společné budově se základní školou usnadňuje dítěti přechod do 1. třídy, protože důvěrně zná jak prostředí školy, tak všechny  její žáky a zaměstnance.

ČINNOSTI,  KTERÝMI V NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLE VYTVÁŘÍME  ZÁKLADY KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ

Co v naší mateřské škole dítě, dělá když si osvojuje základy kompetence k učení 

  • pozoruje přírodu ve všech ročních dobách, získává elementární poznatky o zákonitostech změn v přírodě, o střídání ročních období
  • všímá předmětů, dějů a jevů kolem sebe, získává nové zkušenosti, využívá je při hře i práci
  • vyhledává v knihách ilustrace a obrázky na dané téma
  • pozná některá velká tiskací písmena a některé číslice a pojmenuje je, pozná svoje jméno napsané tiskacími písmeny
  • soustředí se na činnost, dokončí, co začalo
  • pracuje podle pokynů učitelky

Co v naší mateřské škole dělá dítě, když si osvojuje základy kompetence k řešení problému 

  • srovnává, počítá a třídí předměty podle daného pravidla (tvar, počet, barva, velikost materiál apod.)
  • přemýšlí o problému, řeší problémové otázky (Proč? Jak? Co by se stalo, kdyby…? apod.) hledá na ně odpověď
  • umísťuje předměty podle daného pravidla – chápe prostorové pojmy, orientuje se v rovině                         
  • pracuje se soubory obrázků, srovnává je a třídí podle daného pravidla
  • třídí obrázky podle posloupnosti děje, časových vztahů
  • tvoří z různých druhů stavebnic a materiálů, experimentuje s nimi řeší jednoduché hádanky

Co v naší mateřské škole dělá dítě, když si osvojuje základy komunikativní kompetence

  • domluví se bez zábran s dospělými i ostatními dětmi
  • pozdraví, požádá, poděkuje, omluví se
  • slovně vyjádří vlastní přání a potřeby
  • sděluje bez ostychu svoje zážitky
  • dodržuje pravidla při dialogu – neskáče druhým do řeči, nechá je domluvit, při dialogu se dívá do očí, mluví přiměřeně hlasitě

Co v naší mateřské škole dělá dítě, když si osvojuje základy sociální a personální kompetence 

  • samostatně se rozhoduje a nese za své rozhodnutí důsledky – při hře, stolování ap.    
  • chová se slušně a ohleduplně k ostatním, podělí se o hračku, střídá se ve vedoucí roli
  • spolupracuje s ostatními při hře i pracovních činnostech
  • zapojuje se do pohybových, hudebně pohybových her a tanečků s ostatními dětmi
  • dodržuje dohodnutá pravidla chování a jednání v mateřské škole
  • dodržuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku s ostatními dětmi i dospělými
  • hodnotí svoji činnost a její výsledky i činnost a výsledky ostatních

Co v naší mateřské škole dělá dítě, když si osvojuje základy činnostní a občanské kompetence 

  • dodržuje dohodnutá pravidla
  • šetří  hračky, pomůcky, předměty denní potřeby a správně s nimi manipuluje
  • ocení výsledek práce ostatních
  • plní úkoly, dokončí započatou práci
  • zapojuje se do dění ve škole,  v obci (akce školy, besídky, svátky, oslavy)
  • zhodnotí výsledek své práce i práce ostatních, ocení výsledek práce ostatních
  • chová se šetrně ke svému okolí, zapojuje se do třídění odpadu
  • seznamuje se s účelem významných budov v obci (škola, KD, obecní úřad, prodejna, hasička, kaple, Acti Bois), kreslí je, staví z kostek, vyrábí z různých materiálů
  • seznamuje se s významem  místní přírodní památky Šebeň, pozoruje mraveniště na vycházkách
  • seznamuje se s různými pracovišti, výsledky a významem lidské práce – exkurze na pracoviště

STRATEGIE ROZVOJE FUNKČNÍCH GRAMOTNOSTÍ

Problematika funkčních gramotností je v naší mateřské škole zařazena do všech oblastí vzdělávacího obsahu a do všech činností, kterými vytváříme základy klíčových kompetencí.

Předčtenářská gramotnost 

Naším cíle je průběžně zařazovat, upevňovat a procvičovat dovednosti související s přípravou na čtení a psaní. Dítě vedeme k tomu, aby umělo pojmenovat většinu toho čím je obklopeno, dovedlo verbálně komunikovat, rozumělo slovům a výrazům, aktivně si rozšiřovalo svůj slovník, mluvilo gramaticky správně, umělo své myšlenky-pocity-nálady formulovat do vět a vyslovovalo jasně a zřetelně.

Předčtenářská gramotnost je podrobně zpracovaná v celoročním projektu ČTEME DĚTEM.

Přírodovědná gramotnost

Naším cílem je podporovat rozvoj přírodovědné gramotnosti. Do vzdělávací práce budou zařazovány činnosti související s ochranou životního prostředí, environmentální problematikou, zdravím člověka a řešením problémových situací.

Dítě vedeme k tomu, aby umělo přijmout změnu a vyrovnat se s ní, mělo základní poznatky o světě lidí-přírody-kultury i techniky, mělo elementární povědomí o nutnosti ochrany přírody a znalo možnosti jak aktivně přírodu chránit, uvědomovalo si možnosti ohrožení svého zdraví.

Přírodovědná gramotnost je podrobně zpracovaná v ENVIRONMENTÁLNÍM PROGRAMU a programu POHYB A ZDRAVÍ.

Předmatematická gramotnost

Naším cílem je rozvíjet matematické představy dětí. Do vzdělávací práce budou zařazovány činnosti související s orientací v prostoru, matematickými představami a řešením problémových situací. 

Sociální gramotnost

Naším cílem je podporovat rozvoj sociálních a společenských návyků a postojů. Do vzdělávací práce budou zařazovány činnosti podporující sebeuvědomování, sebeovládání, kooperaci ve skupině, participaci na společném úkolu, respektování pravidel a navazování sociálních kontaktů. 

Informační gramotnost

Naším cílem je seznámit děti se základními informačními technikami a možnostmi jejich využití. Do vzdělávací práce bude zařazována práce s encyklopediemi, počítačem, internetem a aktivity související s předáváním informací pomocí pošty, telefonů apod.

Dítě vedeme k tomu, aby vědělo, kde lze informace vyhledat: knihy – počítač – internet – televize – rozhlas

Vzdělávací obsah našeho školního vzdělávacího programu je rozdělen do čtyř  bloků. Děti provází pohádková postava Krtek, která má svým chováním k dětem velmi blízko. Stejně jako ony, pozoruje svět kolem nás. Děti mají příležitost poznávat přírodu kolem sebe všemi smysly a objevovat její tajemství. Sledují přírodní cyklus ročních období, přírodních a společenských situací s nimi spojených (přírodní jevy, vliv člověka na přírodu, tradice a svátky). Pomáhají dítěti porozumět okolnímu světu. Navazují konkrétní situaci a činnost, která bezprostředně souvisí s životem dítěte.

  • učitelky si volí témata jednotlivých bloků podle svého uvážení – s ohledem na roční období, svátky, naplánované akce, momentální situaci ve třídě apod.
  • zpracují zpravidla týdenní plán činností s konkrétními očekávanými výstupy
  • provádí denní a týdenní hodnocení směrem k očekávaným výstupům.

Názvy bloků: Krtek a podzim, Krtek a zima, Krtek a jaro, Krtek a léto

Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je volně přístupný ve škole.

Přidáno 22. 8. 2017, autor: J4W Admin

Poslat známému Poslat na e-mail   tisk Tisknout   ↑ Nahoru